reklama

Bratislava potrebuje odvážne riešenie pre dopravu a nie prázdne slová

Prvým predpokladom spoplatnenia vstupu do širšieho centra mesta je optimálne fungujúca mestská a prímestská doprava. Kým nebude pripravená dopravná infraštruktúra, nie je dôvod motivovať cestujúcich, aby prestúpili z áut do MHD.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Bratislava sa nedá nafúknuť. Spoplatnenie vstupu do Bratislavy počas pracovných dní tzv. mýtom je zo strednodobého hľadiska účinným prostriedkom regulácie dopravnej situácie v meste, ktorá nie je dlhodobo riešená. 

Celý proces realizácie FUNGUJÚCEJ DOPRAVY je potrebné riešiť v spolupráci s ministerstvom dopravy, BSK, jednotlivými mestskými časťami a aj okolitými obcami. Áno, pôjde o realizáciu významného projektu FUNGUJÚCEJ DOPRAVY, ktorý Bratislavu môže posunúť do kategórie funkčného moderného metropolitného mesta strednej Európy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trend aj vo vyspelých európskych mestách je taký, že individuálna automobilová doprava je zo širšieho mesta posúvaná smerom k okrajovým častiam mesta. Potvrdzujú to mnohé projekty zo zahraničia, ktorých výsledky umožňujú obyvateľom aj návštevníkom vychutnať si centrum mesta v štýle peších zón, zelených parkov a nákupných bulvárov. Presne toto potrebuje aj Bratislava. Prečo vymýšľať koleso, keď už raz vymyslené bolo. Už je len potrebné túto myšlienku implementovať na špecifické podmienky, ktoré naše hlavné mesto má. Bratislava potrebuje systémové a komplexné dopravné riešenie, ktorým zvýši plynulosť dopravy a pozitívne ovplyvní aj realizáciu tak dlho očakávaného parkovacieho poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnešný dopravný problém nášho mesta nie je riešiteľný iba silami Bratislavy a jej mestských častí. Malo by byť slušné a „trendy“ používať hromadnú dopravu, Samozrejme takú, ktorá dokáže poslúžiť a dopraví ľudí primerane rýchlo a spoľahlivo.

Ak obce pri kooperácií s hlavným mestom podporia budovanie parkovacích miest pre automobily pri železničných staniciach v daných obciach, ľudia budú motivovaní autá počas pracovných dní nechať zaparkované a využívať prímestské vlaky a prestúpiť v Bratislave na verejnú dopravu. Áno, budú potrebné financie, ale tie sa v spolupráci so štátom nájdu, ak to bude spoločná priorita. Výsledkom pre samotných občanov cestujúcich každý deň za prácou do nášho mesta bude menší stres z cestovania, menej stráveného času v dopravných zápchach, zníženie nákladov na cestovné, väčšie využívanie bicyklov, viac času stráveného s rodinou a priateľmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo to prinesie pre Bratislavu?

Menej hluku, smogu, zvýšenie plynulosti premávky, zvýšenie využívania prúdov pre mestskú hromadnú dopravu, možnosť obmedziť až zrušiť parkovanie na chodníkoch, pribudne viac peších zón, zlepšenie podmienok pre cyklistov a obchodných bulvárov. A Bratislavčanom s trvalým pobytom zaparkujú. Zaslúžia si to, lebo ich podielové dane prichádzajú ako príjem do rozpočtu mesta. 

Fungujúca doprava sú vybudované záchytné parkoviská, väčšie využite koľají na území hlavného mesta, tj. správne načasované intervaly prímestských vlakov, prestupné uzly, nové železničné zastávky, predĺženie električkových tratí,prioritne v dotyku so železničnou stanicoualebo zastávkoua posilnenie autobusovej a trolejbusovej dopravy. Vnútromestský tranzit majú zabezpečiť predovšetkým železnice.Do verejnej dopravy by bolo možné v určitých prípadoch zapojiť aj lodnú dopravu, ktorá podporí efektívne využívanie potenciálu hlavného mesta, ktorým je Dunaj.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Regionálne vlaky by nemali končiť na hlavnej stanici alebo v Novom Meste. Vždy by mali prevziať časť výkonov vnútromestskej dopravy a doviezť cestujúcich na „druhý koniec mesta“: z Malaciek do Rače, z Galanty alebo Trnavy do Devínskej Novej Vsi a do VW a podobne (napr. Podunajské Biskupice).

Ak bude optimálne nastavená dopravná infraštruktúra, tak vedenie mesta bude schopné niesť reálnu zodpovednosť, aby motivovalo občanov znížiť používanie individuálnej automobilovej dopravy. 

Celý proces by prebiehal postupne. Postupne by sa obmedzoval vstup do širšieho centra mesta spoplatnením jednotlivých zón a celý systém by sa postupne implementoval aj do mestských častí, ktoré sú dopravne poddimenzované. Keď sa podarí dostať pod kontrolu prítok vozidiel do mesta, je možné prikročiť ku vnútromestskému “upratovaniu” parkovania. A to aj s využívaním moderných technológií. Chceme pustiť 21. storočie aj do parkovania. Čiže napríklad Bratislavčania s trvalým pobytom by počas pracovných dní vstupovali do spoplatnených zón bezplatne, po načítaní ich ŠPZ auta, ktoré by bolo registrované s povolením vstupu. 

Prínosom takéhoto opatrenia je aj sekundárny efekt - aby občania, ktorí dlhodobo žijú v Bratislave a dodnes svoj trvalý pobyt nezmenili, boli motivovaní zaevidovať sa v Bratislave na trvalý pobyt. Byť Bratislavčanom nech nie je prázdne slovo, ale skutočná hmatateľná výhoda. Niekedy je dôležité ľudí dôraznejšie motivovať, aby svoje správanie zmenili pre dobro veci (a dostali za to aj reálnu protihodnotu). 

Podobný systém “mýta” funguje aj vo vyspelých európskych mestách, napríkladviac ako 15 rokov v Londýne, švédskom Štokholme, ale aj v nórskom Trondheime, v Singapure, či San Diegu. Pred dvoma rokmi sa o niečom podobnom uvažovalo aj v Inštitúte finančnej politiky vedenom nebohým Martinom Filkom.

Fungujúca doprava bude benefit pre všetkých – Bratislavčanov aj našich návštevníkov. Chceme prestať ľuďom kradnúť čas, ktorý teraz musia ako zvláštnu neoficiálnu daň mestu platiť čakaním v kolónach. Tento čas by určite radšej strávili s rodinou či priateľmi. Bratislava si zaslúži mať FUNGUJÚCU DOPRAVU. 

 

Caroline Líšková

Caroline Líšková

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zásadová, pracovitá, vytrvalá, a hlavne milujúca mama dvoch úžasných dospelých dcér. Vždy si vypočujem názory iných ľudí, lebo vďaka nim sa mi otvárajú ďalšie rozhľady. Mám veľmi rada knihy, prechádzky v prírode a šport (najmä bicyklovanie). Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu